onsdag 4 mars 2015

Veven

 Original vevaxel till Triumph Trident, vikt 13,8 kg.
 Vad händer här...
 Tog ett beslut i helgen att köpa en färdig lättad vev men det blev efter lite samtal med England så krångligt att min vevaxel hamnade i svarven. Har fått tag på en balansfaktor som bevisligen ska fungera, även ritning på hur det görs. På bilden ovan och under kan det ses hur mycket som försvinner på diametern, sen ska det fräsas. Ska försöka lura min utmärkta granne att göra det, då blir det bra. Vid svarvningen märktes att de inte var alltför noga på fabriken med symmetri och liknande ofog, efter första skäret så var det olika hur det hade tagit på var skinkpar.
 När jag svarvade körde jag på 500 varv, det snurrar som som bara den då men det skulle inte räcka till tomgång ens, särskilt inte till mig som vill ha tomgången ställd på 2-3000 varv. Att det ens kan funka i 9000 varv med stakar och kolvar monterat är ett mysterium.

3 kommentarer:

  1. Jag har fått ned vikten på Nortonveven till 8.9 kg. Självklart rekommenderar jag att du måste ha en ännu lättare (skörare) vev, eftersom en trident varvar mer än en Norton

    SvaraRadera
  2. Den kommer nog väga ca 11 kg tror jag kanske tolv.

    SvaraRadera
  3. Du måste ner under 11 kg, min väger 11.4 tror jag.
    Lennart#55

    SvaraRadera