måndag 23 mars 2015

Vinthunden

Bilden visar Nonshines president den forna svenska mästaren Kjell Bogren på sin Domiracer farandes fram med en väldig fart 1995 på Hämeenlinnas racerbana. Mig veterligen den sista gången som Kjell körde fort, han slog Pentti Elo som kuskade runt på en Yamaha 350 racer den dagen.
Jag liftade sedan hem med honom till Sverige och på den vägen är det.
Kombinationen Bogren och den Norton som internt kallas Vinthunden var det som alla önskade slå under svensk classic racings första årtionde, många blev lurade av hur knarren och även gubben såg ut men fick om de eventuellt hade lämnat någon spydig kommentar oftast äta upp den.
Sveriges bästa road racingförare de senaste trettio åren har berättat om hur han som debutant på en Suzuki GSXR750 flinade åt den där gubben med sin risiga Norton som inte ville starta alls men när den väl gjorde det så blev han rejält avhängd trots sin nya fina och säkert avsevärt snabbare knarr.

2 kommentarer:

  1. Första gången jag såg Kjelle var ett jubileumsrace i Hedemora sent 90-tal,det regnade en förare utmärkte sej,när jag gick in i depån fick jag se en gråhårig gubbe med ett totalt slut bakdäck.Bara Kjell Bogren tordes åka så.En otroligt underhållande person.
    Lennart #55

    SvaraRadera
  2. Det stämmer det som står i sista meningen. Jag var där!

    SvaraRadera