onsdag 25 mars 2015

Protar

 Kommer ni ihåg mitt Kalle Anka inlägg om den fostrande reklamen i dåtidens tidning. En av de som läser denna blogg uppfattade att det fanns ett visst habegär på Protarmodeller och gav mig ett erbjudande som var svårt att neka till.
 Fick köpa 5 stycken obyggda och min lycka var och är stor. Har bara sett ihopsatta förut men på något sätt är de ännu finare obyggda i kartong. Har byggt ett par Tamiya motorcyklar som är väldigt fina med hög kvalitet men Protar klår dessa på fingrarna, inte i alla grenar men troligtvis i bygglädje och finesser.
 Fanns även en katalog med i kartongen som gjorde att habegäret ökade mer, funderar på att bli samlare, de finns att köpa på Ebay och skulle en hålla på ett par år skulle nog de flesta kunna skaffas.
 Ritningen under visar en av de finesser som absolut inte finns på de japanska Tamiya, rörliga delar i motorn. Cykeln är förövrigt av den knarrmodell som jag helst av allt skulle vilja ha att tävla med i classic racing.
 När det sedan är färdigbyggt så ser det ut så här.
Min tro är att det är allmänt känt att ProTar står för Tarquino Provini men om du inte visste det så är det detta som han startade med efter avslutad karriär som fabriksförare åt Moto Morini, han vann nästan VM på en encylindrig 250 1962 eller 63. Teamet tyckte inte det var värt att åka till Finlands GP tidigare på den säsongen men om de hade gjort det så skulle Hondas fyror kanske fått se sig slagna av vad de antagligen ansåg vara en leksaksmotorcykelfabrik körd av en blivande leksaksmotorfabrikant. Provini vann även VM i 125 1957 på Mondial och 250 1958  med MV Agusta men det är hans nästanvinst med det som har kallats världens snabbaste encylindriga racer som han är mest känd.
Om det kliar i fingrarna, javisst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar