fredag 30 december 2016

Bumseforskning

Har till och från försökt ta reda på vad det är för BMW som har handlats och har i jakten på fakta funnit en och annan hård Bumse. Exempelvis den på bilderna som Udo Geitl byggde till 1978 år säsong i AMA Superbike. Tror inte att det blev så där jättebra resultat inte med tanke på att BMW vann åren innan i alla fall.
 Ramen på denna har stora likheter med den som jag har men är inte lika, skruvad bakram exempelvis på denna. Annars är den ungefär så snygg som en BMW troligen kan bli och bara det att BMW och snygg hamnar i samma mening här på Nonshine är en händelse lika ovanlig så hönständer. 
  Rätt stift i dubbelmontage på varje sida, mekanisk antidive, vad kan ha felat. Troligen det faktum att de Kawasaki Z1000 och Suzuki GS1000E som också startade i samma race började få lite ordning torpet.
Den här cykeln med nummer 83 var dock ungefär så bra som det gick att begära, Pridmore vann mästerskapen med denna och McLaughlin kom tvåa på en likadan 1976. Här är ramen mer lik standard med motorn lågt placerad fast den centralt under tanken monterade stötdämparen har inget med standard att göra.
Om jag mot förmodan gör i ordning BMWn innan den blir såld så kommer den se ut som denna ungefär fast med ram i silver eller annan färg än svart. Är sugen på att börja bums men det finns annat som kanske går före på priolistan och ett nästan acceptabelt bud för min BMW racer har redan kommit från dess modersland.

8 kommentarer:

  1. Du glömde att nämna tändstiften i förra inlägget 😉

    SvaraRadera
  2. Esso Gunnarsson var inte bara sponsrad av BP utan till och med ansvarig för BPs sponsorering.
    Han fick hälla över sin Valvolineolja i BPs burkar så att det skulle se rätt ut.
    Ungefär så var det säkert för Rob Muzzy med, dekalerna säger inte allt.

    SvaraRadera
  3. Så bumsen kördes då sannolikt med Bosch stift?! Är det det du påstår? För övrigt är stift mera kännspaka än olja.

    SvaraRadera
  4. Allt som överhuvudtaget gick fort på den tiden hade Championstift, minns mitt inlägg om världsmästarna ca 1983 då alla MC-sporter utom isracing togs med Champion. Isryssarna hade säkert Champion de med fast de inte fick skylta med det, de föredrog säkert kinesstiften kommunister som de är.
    Om du tycker att Champion är så dåligt flytta till Sovjet, kommunist.

    SvaraRadera
  5. Vill bara meddela att jag köpte en sivagn med Kawamorot av herr skrotbaronen som trilskades på en cylinder. Aha stått länge och skit i förknasarna var min första tanke men när jag rev dem så visade det sig att dom var kristallklara inombords. Det blev till att ta steg två som borde ha varit steg ett och plockade ur tändstiften som visade sig vara av Engelskt fabrikat gissa vilket. Beställde två nya Japanska NGK vilket självklart måste vara det rätta till en Japsmorot. Självklart så kände Kawan sig bekväm med pluggar från sitt hemland och gick klockrent.

    SvaraRadera
  6. Hur många race har ni vunnit med NGK/Denso/Kinesstift, bara undrar.

    SvaraRadera
  7. Kört ca 15000 mil med NGK på MC utan problem.
    Livet är inte alltid tävling.

    SvaraRadera