fredag 12 april 2013

Skorsten

Har börjat pilla med avgasröret, gjorde klart första halvan för ett och ett halvt år sedan men inte slutändan. Tror att jag börjar bli lite kinkig, är inte nöjd med den första halvan, känner att den borde kortas lite så skulle allt hamna bättre på plats så så får det nog bli, behöver svetsträning ändå. Röret är ett 4-2-1 från en Suzuki RF900, valt då dessa cyklar är kända för att gå oförskämt bra samt att materian är rostfritt som är tacksamt att jobba med.

3 kommentarer:

  1. Menar du att du är nöjd med den andra halvan? Är den specialgjord för hälen på skostorlek XXL? :D

    Är inte fall längden i huvudsak beroende av motorvolym, insugslängd, varvtal och sånt eller är det så att "det som ser bra ut, fungerar bra"?

    Eller kanske det är just vad du säger "på enkel svenska" för oss lekmän.

    SvaraRadera
  2. Den halvan som är gjord är den första, ljuddämparens placering är ogjord.
    Angående längder och dimensioner på rör kan man räkna ut det mesta. Sen testar man det och gör om det rätt. Bromsbänk och massor med tid är nog enda tillförlitliga metoden. Har för mig att jag skrev ett inlägg om detta då främre ändan gjordes. Har alltså tagit något som funkar bra och hoppas att det ska funka på mitt skit med.

    SvaraRadera
  3. Joo, det var den metodiken "storklas" nämnde när jag frågade om avgasrörets (benämnt avloppsrör i Jeppis) design på den s.k. 350-strokern

    SvaraRadera