fredag 22 november 2013

Bronstopp

 När det pratas Rudge brukar det komma upp lite olika ämnen, självklart att det är fyrventilat vilket kom redan 1924, det andra stora samtalsämnet är topp i brons. Båda är ovanliga och det enda fordon andra som har haft båda dessa kombinationer mig veterligen är Mercedes SSK och jag är inte säker på att det är korrekt. När Rudge slutade tillverkas 1939 så serietillverkades inte någon hoj med fyrventilstoppar innan Honda XL250 1972, om det fanns bilar med tekniken vets det ej mycket om men det vets ej om någon av mig.
 Denna Rudge har bronstopp men ej några ventiler. Har sett bilder på Rotary Rudge men ej av denna modell och att det faktiskt var så att någon kom förbi prototypstadiet och ut på marknaden var en överaskning inte bara för mig utan för andra mer kunniga på ämnet.
 Denna ska ha rejsats aktivt i USA av en brutta på trettiotalet, det är en extra krydda.
 Jag har hävdat att detta är bland det ovanligaste som någonsin tillverkats och detta grundas på tre orsaker.
1. Tillverkad av känd fabrik.
2. Motorkonstruktion som helt går utanför vanliga normer och principer, visserligen fyrtakt men utan ventiler.
3. Ska ej ha funnits utanför fabrikens gränser men har använts aktivt ändå.

Notera handpumpen för smörjning av sliden, notera även patinan.

5 kommentarer:

  1. Ja se, det var en fräning värd att vänta på!

    SvaraRadera
  2. Ifall jag förstått saken rätt är Rudge Rotary och Rudge-Cross samma cykel. Nu liknar inte de upphittade bilderna den på dina bilder riktigt...

    Men enligt uppgift skall en sådan ha startat i SeniorTT 1935 på IOM med resultatet DNF. Den skall nu tydligen finnas på http://www.beaulieu.co.uk/

    Här finns en blänkare från 1938 om när Mr. R. C. Cross byggt en Cross motor på en Rudge bottendel kan det vara så att Rudge fabriken inte var inblandad alls?

    SvaraRadera
  3. Cross byggde de mesta av sina motorer på Rudgebotten, tror att Rudge själva var ganska inblandade och säkert förhoppningsfulla om att det skulle gå vägen. Tänk om de vetat att de var en av de få fabriker som var inne på framtidens väg med fyra ventiler ovan varje kanna.

    SvaraRadera
  4. Hej Fleetwood
    Vilket trevligt reportage från -38
    som du hittat angående CrossRudge.
    Har sett delar av sådan motorn hos Sammy Miller men aldrig en helt komplett maskin förrän nu.De bitar som Sammy har är nog likadana som din bild på TT rep,en.
    Alltså helgjuten päronformad cylinder.
    Runrun

    SvaraRadera
  5. Har fått fram lite mera info om rotary Rudgen . Den visades upp i Daytona på ett Rudge meeting 1988.
    Ägaren berättade att den har en "Ksayian" topp tillverkad i Broklyn USA 1938 som sattes på en TT-rep motor nr 143 från 1933. Ramen 34688 och växellådan 50654 är Ulster .
    Runrun

    SvaraRadera