söndag 15 december 2013

Anders Andersson


Anders Andersson var en av få i världen som fick lägga beslag på en fabriks GSXR 1985 och han nöjde sig inte med det utan fortsatte direkt med att utveckla den så att fabrikarn året efter i mycket baserades på DubbelAnders hoj. Acke har berättat för mig om utvecklingen som pågick och hur det kämpades för att få cykeln att uppföra sig önskligt och korrekt. Gaffeln på bilden är inte världens första upsidedown gaffel, men det är nog anfadern till de alla gafflar som finns idag på sport och racerhojar. Öhlins hade tagit fram en liknande för motocross ca 1983 men den tidens ramar klarade inte riktigt av den extra styvheten och var inte en direkt en succe. Mars Larsson på Öhlins racingsida plockade upp tråden och gjorde denna till Andersson, något år senare beslöt Eddie Lawson att tävla med en efter att ha testat den på fredagsträningen, på söndagen vanns racet och bollen var i rullning.
Notera även torrkoppling, ramförstärkning, titansystem, extra oljekylare, ISR bromsok mm.
Jag gissar att cykeln är 1986 års variant.

2 kommentarer:

  1. Ser att man satsade på kvalitetständstift :-)

    SvaraRadera
  2. Superintressant glad att du delar med dig detta.

    SvaraRadera