torsdag 26 december 2013

Dakota

Gulddakota
Puch Dakota har det passerat ett par stycken i min ägo, lyckades till och med sätta en färgtrend i Finspång 1987 då en lackades i Volvos blågröna metallic som fanns på 144 GL och även 164orna. En månad efter att den hade visats upp fanns det två blågröna Dakotor till i Äggskallebyn som skiftade färg beronde på solens läge. Personligen har aldrig dessa modeller fått min puls att öka, föredrog Gileror men då omsättningen på mopparna var av den takten att samma moppe sällan brukades i en månad innan försäljning så blev det slutligen många modifianger. Puchens motor är fin med bra kvalitet men att få fart i dem var en uppgift som bjöd på motstånd, Zündapp, Sachs och nämnda Gileror svarade lite bättre på filen. Med femhalvor, sjuhalvor, sextio- och sjuttiokubikscyllar fick de fart som en puchägare fick behålla i sina drömmar.
Kan dock säga att om Dakotan i Sverige hade sett ut som de Dakotor som hittades i en spansk tidning så skulle motorns dåliga svarande på en femtonårings omsorger kunnat förbisetts.

Min bästa kompis Micke köpte förövrigt en ganska fin Gulddakota av en som kallades Salle ca 1986-87 för 300 kr, tyckte själv att det var ett ok pris men är inte helt säker på att det jag hade handlat den om inte Micke slått til. Den på bilden hittade jag i Flysta för ett par veckor sedan, vet ej om den var till salu men vet att 300 spänn inte skulle räcka långt, kanske skulle kunna bli affär om den summan skulle hundrafaldigas.

1 kommentar:

  1. Vad ska du med en gammal moppe ?

    Det är inte ens en Tunturi Sport med "puck-motor"!

    SvaraRadera