torsdag 6 mars 2014

APE

 Ape är apa på östgötska och märkligt nog samma på amerikanska. Det är även en firma som tillverkar kamkedjespännare och annat som kan behöva biffas på i en motor som har biffats upp. Gjorde en visit på MotoSpeed idag för att få lite tips samt se om det fanns några apspännare på hyllan vilket det gjorde.
Dessa går även att köpa på internet men jag tror att det är dumt då man inte gör någon egentlig ekonomisk vinning på det då frakter och eventuell tull kommer till. Sen är även min åsikt att det kan vara en bra idé att handla lokalt så moms och skatt i viss mån kommer medborgarna i det land vi lever till godo och inte några jänkare som knappast betalar in till RSV för i slutänden gynna våra barns skolning eller gamlas vård osv.
Kände mig så patriotisk efter dessa tankegångar så jag köpte 4 st då plånkan ändå hade öppnats så nu kommer det hamna i Aper i alla mina puffror och även Lasses. Om sen skolpolitiken kommer bli hjälpt av detta lika mycket som spänningen på kamkättingen återstår att se.

8 kommentarer:

  1. Historien förtäljer inte hur pass mycket dyrare du köpte kamkedjespännarna för att känna dig som en god medborgare. Inklusive bränslekostnader och förlorad arbetsinkomst för tiden du var på "tjänsteärende".

    Å andra sägs inget om ifall du förrättade andra inkomstbringade ärenden på samma resa..

    SvaraRadera
  2. Jag åkte egentligen bara förbi, hade ärenden i Västerås med barnen och fick lite tid över.
    Bränsleskatten kan man ju med samma resonemang som i inlägget se som positiv fast det är svårt att göra ett val där, fraktkostnaderna på 70 liter diesel som köpts på Ebay gör nog att det blir en dålig affär. Men om man tar ölresor till Tyskland så finns det ett val och mitt val blir systembolaget, å andra sidan så dricker jag inte så mycket öl.

    SvaraRadera
  3. sånadära apor har jag sett rekommenderas till gamla tvåventilskawor, är det ngt herr Skrothandlarn i Gisslarbo håller med om?

    /Bop

    SvaraRadera
  4. Jo det är en sån cylinder som den sitter på. Angående braigheten så är de nog bättre än original. På Suzukin har jag fått kolla och justera spännaren hela tiden, najade till slut fast den för att slippa slapp kedja.

    SvaraRadera
  5. Att handla lokalt är en mycket ädel gest, eftersom den som faktiskt försöker överleva på detaljhandel kombinerat med ett stort personligt engagemang gynnas av detta.

    Din förhoppning om att vård, omsorg och skola skulle ligga lika högt upp på Fredriks prioriteringslista som det gör på din är nog att tro lite väl mycket om honom... Sannolikt ligger till exempel lönedumpning högre.

    Då vi haft ett långvarit och väldigt högt skattetryck skulle vi redan åtnjuta världens bästa vård och skola, om de inbetalade pengarna bara förvaltades på ett sätt som gagnade dessa verksamheter. Nu är läget som bekant ett helt annat och trots en fortsatt mycket hög beskattning finns endast ruinerna av välfärden kvar...

    Din ambition är naturligtvis mycket god, men tyvärr så har beskattningen sedan länge slutat gagna dem som beskattas.

    OM det var möjligt skulle jag sluta betala skatt helt eftersom grundprincipen för den överenskommelse som gäller mellan staten och den beskattade medborgaren inte följs längre. - Dvs att skatterna ska användas till att skapa ett jämlikt samhälle där medborgarna, genom gemensam finansiering efter förmåga, hjälps åt att skapa lika goda förutsättningar för alla som bidrar.

    Om jag genom mitt utfall pajat festen så ber jag om ursäkt men jag kunde bara inte stoppa mig...

    SvaraRadera
  6. Sluta betala skatt?
    Skolan här där vi bor är utmärkt men det verkar tyvärr inte vara så att det är ett förhållande som gäller i hela landet.
    Angående vården så är min åsikt att den är fantastisk i Sverige. Vi har haft ganska mycket kontakt med vårdapparaten då barnen har lyckats sjuka ner sig eller slagit sig blodiga. Även mer avancerad kirurgi har utförts och i de flesta länder i världen skulle det ha ruinerat oss.
    Sen ringer förövrigt läkarna i Köping och Västerås upp efter en vecka och frågar om allt är bra eller berättar vad de kommit fram till, det hände aldrig i Stockholm. Vi har även vårdcentral i Kolsva, bara en sån sak gör att min vilja att bespotta den svenska vården är ringa.

    Att det bara skulle finnas ruiner kvar av välfärden kan jag inte heller hålla med om. Sjukpensionärer, arbetslösa och andra bidragstagare har säkert fått det svårare men har vi andra det?
    En person som jag och många som läser denna blogg känner var sjukpensionerad förr, han jobbade mer än de flesta svart på den tiden. Efter Alliansens bespottade omprövningar fick han återgå till att arbeta som folk igen, verkar inte vara något problem för honom förutom bitterheten.

    SvaraRadera
  7. Tomas.
    Jag kom på att du inte vill blanda in politik på bloggen, vilket jag såklart förstår och respekterar.
    Jag ber om ursäkt för min något korta tanke. :)

    Att handla lokalt är i alla fall mycket bra av en massa anledningar och det hedrar dig. Att det dessutom finns en tanke bakom gör alltsammans än mer hedervärt.

    SvaraRadera
  8. Politik är intressant och ett för mig ganska stort ämne och jag har mina åsikter som kanske är helt hemliga. Vill ändå inte lufta dem för mycket då denna blogg ej handlar om just politik.
    Sen var det ju jag som började så det är inte du som ska be om ursäkt.

    SvaraRadera