söndag 24 augusti 2014

Preparering

 Sist som det tävlades med Tallisen var på årsracet 2012, bröt det racet med trasigt växleri. Nu ska den luftas igen i helgen på Gelleråsen vilket innebär arbete för mig. Det visade sig när felanalysen gjordes nu 2 år senare att skruven som spänner fast splinesen hade brustit. Lite annan konstruktion än vanligt på denna motor med koniska (typ) räfflor som spänns fast axiellt än den mer vanliga metoden med klämmeri. Drog den säkerligen för hårt efter att ha brutit ett annat race då densamma lossnat och tyckte att den skulle sitta ordentligt, ska dra med momentnyckel nästa gång.
 Eftersom skruven var låst med klister så var den motsträvig men med hjälp av min svets så löste det sig  finemang.
Det är inte jag som ska köra hojen i helgen då jag ej kommer delta alls i tävlingarna på grund av olika omständigheter men det som saknas mest är nog gnistan som behövs för att prestera.
Har även monterat en ny bakfälg idag då den gamla magnesium Marvicen hade gjort sitt, kändes ej längre säker då gängorna hade ärgat bort.
Enligt byggaren av denna knarr så ska den ha gjort varvtider på låga tolvor på åsen vilket skulle vara inofficiellt varvrekord i klassen Det känns ganska troligt då jag själv kört ungefär en och halv sekund långsammare på samma bana med samma hoj och inte ens trivs på varken cykeln eller banan. Snabb är den hursomhelst, till och med märkligt snabb med tanke på hur lite trim det är i puffran. Bortsett från plastad topp, tändning och pipor så finns det inte några delar som inte finns i vilken otrimmad KTM 450 från 2006 som helst.
Tråkigt nog blev cykeln 2 kilo tyngre med nya fälgen men nya kusken är nog 5 kilo lättare så det borde jämna ut sig, min gissning är att om cykeln håller ihop och på hålls på hjulen så blir det vinst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar