söndag 23 augusti 2015

Borrat

 Efter fiaskot med andraplatsen i tvåfemtio på Linköping så tog jag beslut att återställa småHondan till rätta motoreffekten, en ny lika kolv som förut beställdes från USA och en ny cylinder behövde borras.
Normalt låter jag den alltid trevliga Erik på E&D MC göra ett slikt jobb då det blir med stor sannolikhet bättre resultat men nu är det lite tajt med tid så då fick själv vara bästa dräng.
Moment ett är att hitta en lämplig bit som cyllen kan fästas i.
 Lite hål och gängning på det.
 Sen bultas krukan fast och sätts snurr på.
Svarvas till ca fem hundradelar under färdigmått och det mäts med en sån fin grunka som bilden visar. Färdigmått i detta fall är nio hundradelar större än kolvens skört.
Ett hårstrå är ungefär 5 hundradelar, det ska alltså gnidas bort motsvarande ett halvt strå på var sida för att bli rätt, en kan tycka att det torde vara snabbt avklarat men det är en seg historia. En bra mycket längre stund senare än det var tänkt uppnåddes önskvärt resultat. Nu ska kolven fräsas sen isär med puffran och i med hästkrafterna.
 Om jag kirrar 1.23 tider på Gälleråsen i helgen tror jag ingen kommer nå mig, det borde gå.
Bonus kom då denna cylinder som är av äldre modell blev nästan 400 gram lättare än den som den ersätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar