fredag 20 november 2015

Mera, ge oss mera långbana

 Prags Tekniska museum hade ett par som var bra och det var de Jawas långbaneracers som både skulle vara från nittonfyrtiofem. Konstigt årtal för produktion av tusenmeterscyklar men om de står på museum så torde väl det vara korrekt.
Den encylindriga ovan är riktigt snygg med moderiktig kamskaftsmotor men bleknade jämfört med årsbarnet nedan.
 Två cylindrar, kompressor, dubbla överliggande, 75 hästar. Känns som en svårslagen grej på en ordinär travbana, kompressormotorer has det ingen erfarenhet av men enligt andra som vet så kommer det effekt direkt, och vrid. borde vara en lysande kombo detta.
 Min SRM känns lite lam i jämförelse fast den är å andra sidan en realitet världen som levs i Gisslarbo vilket Jawan ovan aldrig kommer bli.
Notera extrafräna bakåtpipor med meggisar..
Håll med om att kamskaftarn nu känns lite vanlig, typ Konsum.

2 kommentarer:

  1. Jäkla intressant. Men eftersom jag enligt EM´s definition numera är en "jävla stark glasögonorm" så hade jag verkligen uppskatta lite större bilder.

    SvaraRadera
  2. Bilderna är ett problem, jag har fulsnott dessa från internet då jag ej hade kamera med på resan.
    Du kan söka på JAWA DTC 1945 så tror jag bilder dyker upp på framsidan av nätet.

    SvaraRadera