tisdag 24 september 2013

Aldrig tidigare publicerat material!


Detta ryska muskedunder skall luftas lite till helgen.

Ber om ursäkt att jag missförstod uppgiften kring Rysskrotarinlägget, bjuder istället på en liten historia som på ett ärligt vis belyser charmen och fördelarna med det ukrainska undret. En liten historia som ursprungligen var tänkt för ett helt annat forum men aldrig dök upp där. Håll tillgodo!

Fyra ventillyftare, två cylindrar, en kamaxel, en vev. Å lite grejs i lådan...

Vinterlek, sladda med ryssen på sjön, klart man tackar ja till en sådan inbjudan! Ett gäng motorentusiaster i grannstaden, den gamla motorstaden Hedemora, ställde till lekförmiddag på den klassiska Brunnsjöns is en dag i sena Januari. På foto förevigades hur en elegant pälsklädd man (jag) med sin vägvinnande snåla körstil höll undan för en vilt sladdande skäggbuse med vidöppna trottlar. Kameran ljuger inte. Att fotot togs enbart sekunder före den tredje varvningen framgår å andra sidan kanske inte heller... Skäggbusen hade dock ytterst tveksamt trim i form av toppventiler och dubbdäck (som han fått av mig, otack är världens lön...). Någonstans under dagens gång försvann någon av växlarna, tror det var tvåan eller kanske trean, naturligtvis låter inte en gammal ryssida sej stoppas av en sån bagatell. Däremot inträffade ett av de ytterst sällsynta driftstoppen på hemvägen. Det vänstra tändstiftet var helt enkelt så indränkt i kall seg 50-olja att gnistan inte tog sig...
Började ana att en liten service stod på schemat. Född 1965 o därefter sovit ute, blivit körd på vintern, gått med släpvagn till den lokala marknaden, fastkörd upp till bensinkranen i väglöst land, utfört transport av kaniner (med bur), varit ut i svampskogen, på granknyckning i vinterskogen, som klätterställning åt grannbarnen. Sånt sätter småningom sina spår. Å då vet man ju inte vad Leonid hittade på där hemma i Baltikum med henne heller... Nåja, öppningen av motorn gav det facit som nämns i underrubriken, men som entusiast av det ryska stålet är man mer eller mindre bekant med åtminstone en av de duktiga reservdelshandlare vi har i landet. Dessutom har en av mina bättre vänner ett STORT parti braoha delar i sina gömmor (o eftersom denne man tidigare i år fick ett par dubbdäck av mig ligger man kanske på plus där) Lite pyssel i källaren är ju ändå bara trevligt tidsfördriv.

 Ödmjukt

1 kommentar:

  1. En mycket vacker och stämningsfull berättelse. Och det bara vidimerar sanningen om att det inte finns några gränser om hur ofta och mycket en Rysshoj tål att repareras.

    tomas den 2e

    SvaraRadera