som en Jadeen men ändå rejält frän och fräsig. SRM i ostartat skick, det mesta original och någon pinal nytillverkad. Notera Drottlådan som försynt kikar fram bakom.
Det är snyggt med hårnålsfjädrar, om de är bra vets det lite om men nackdelar med arrangemanget är inte så svårt att hitta.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Thomas.
SvaraRaderaBeträffande Jadén-motorerna så har de ej alls något med SRM att göra!
Visserligen konstruerades SRM & Jadén bägge av Gunnar Hagström.
Jadén var en 2-cylindrig boxermotor på 500cc.
4 st tillverkades, alla finns bevarade hos entusiaster + reservdelar till att bygga ytterligare ett par motorer.
Även ett komplett arkiv med alla konstruktions-ritningar finns bevarat.
Hälsn. Bosse.
Hej Bosse
SvaraRaderaJag trodde att Jadeen hade toppar och cylindrar och mycket annat från SRM. Gjordes allt speciellt för båtmotorn, i så fall varför.
Om du kunde skicka lite bilder på din motor så skulle det uppskattas, den är den enda motor som ligger på min Topp 1 lista på mest sevärda motor.
Nackdelar ?
SvaraRaderaFördelar : Man kan byta fjädrar utan att ta av toppen , det syns direkt om nån fjäder har gått av .
Runrun
Det märks nog även direkt om en fjäder går av.
SvaraRaderaNackdelar, stort, tungt, svårt att montera på annat än tvåventilstoppar på stånkor eller V-twinnar, dyrt jämfört med spiral.
Funkar alltså ej på Rudge så då kan det knappast vara bra.