fredag 27 september 2013

Crosschopper


Så här ser de flesta bakgårdar i Dalarna ut.

Nångång i 80-talets mitt fick jag en idé. Om man skulle bygga en ball chopper av en cross?! Sänkte och stelopererade baken på det YZ 125 -79 chassie min far köpt till sin son, ganska så enkelt med Yamahas ”Mononånting” fjädring. När jag sen kastade framskärmen var jag en bra bit på väg, stuket var där. Precis i det stadiet blev projektet tills det småningom avyttrades, till förmån för vad minns jag inte längre... Nå, nu har jag släpat hem en annan stolles tolkning på temat. En av Hondas offroadstånkor från just mitten av 80 blev basen i detta bygge. Designen med låg bak, lång gaffel, crosstyre o grova däck har byggherren i stora drag fått till på det sätt som min vision såg ut redan för trettio år sedan. Vi får väl se om det blir nått denna gång.
Ödmjukt

6 kommentarer:

  1. Kan det där verkligen bli en trialhoj?

    SvaraRadera
  2. Om du ruttnar på den så kan det finnas plats i Gisslarbo för en slik maskin.
    Angående Trial som verkar vara nya popsporten i era trakter så finns det 2 st 50cc hos mig som kan inbytas mot en crosschopper.

    SvaraRadera
  3. Trialhoj står inte högst, inte ens högt, på min villha lista. Såvida jag inte springer på en med vagn förstås, kanske den allra mest avvikande vagnsporten hitills? Men 50cc tävlingsredskap är också sjukt på ett kul vis, vi får kanske ta upp det där till disskusion vid tillfälle.

    SvaraRadera
  4. Var det du som fixade ekerflänsarna till Drusses sportster café racer med Honda CBX 550 hjul ?

    SvaraRadera
  5. Det var mina grejor som Drusse använde, skulle ha det själv men blev aldrig något. Har sålt flera kit efter det, senast nu i veckan till Danmark.

    SvaraRadera
  6. Vad innehåller kitet förutom flänsarna, och vad kostar kalaset ?
    Riktigt fräsigt.

    SvaraRadera