tisdag 4 augusti 2015

Suzuki GSX 1100 ES 1983 Tuff Edition

 Såg denna stenhårda knarr i Sviestadepån i helgen och reagerade över hur frän den var. Förklarade för mitt sällskap vad som gjorde att den förtjänade all respekt men sällskapet var oförstående. han tyckte det liknande vilken standardjapan som helst.
 Om jag skulle ha en gatcykel skulle den mycket väl få se ut som denna. Notera Campagnolofälgar i silver, inte i det normala guld men på just Suzuki var de ofta silver, känsla för detaljer, ISR skivor för snabba stopp, oken skulle jag dock byta mot Lockheed eller liknande tvåkolvsok då de för mig är enda missen på bygget fast Brembosarna var säkert billigare men kanske inte bättre.
Mikunismåttisar är alltid fränt
Öhlins och Vance & Hines är även det alltid fränt, kolla även det fina bakoket.
Ser även nu när bilderna synas att blinkersena är i vettig storlek, har en personlig aversion mot så kallade miniblinkers, tycker det är så fult med dessa löjliga småblippar som alla vill ha på sina annars fina knarrar, även backspeglarna har fått vara i naturlig storlek.
När bilderna togs i helgen visste jag inte vems cykel detta var, idag dök den till min förvåning upp i Gisslarbo, ägaren och byggaren är Henke Nyberg, känd av många och även av mig, min respekt för Henke har ökat.

8 kommentarer:

  1. Håller med ang. körriktningsvisare. Miniblinkers är för fegisar. Om man tycker att blinkers är fult, ta bort dem och använd handsignaler, stå ditt kast om Polis eller besiktningsperson har synpunkter. Miniblipparna syns inte i trafiken och är lika dåligt som att inte signalera alls. De enda signalerna de sänder är att du vill vara tuff, men inte riktigt vågar.

    SvaraRadera
  2. Så miniblinkes är för fegisar. Vad annat kan indikera att ägaren är fegis enligt TR5? Och vad är tufft enligt dig? Hela ditt inlägg andas stenhård kille som verkligen vet vad som gäller.

    SvaraRadera
  3. Det är väl mera "bolt on" än ett bygge. Iofs så kan jag inte riktigt definiera var gränsen går.

    SvaraRadera
  4. Åfan - "bolt on"! Att ingen berättade det innan.
    Tack för besöket Thomas, mitt första men inte sista.
    Med vänlig hälsning,
    Henke

    SvaraRadera
  5. Ja, t.o.m. OCC använder ju vinkelslip, svets, svarv och andra verktyg än blocknycklar och kataloger när dom BYGGER sina missfoster.

    SvaraRadera
  6. Om ni söker efter Moto Martin i sökrutan högst upp i vänstra hörnet kommer säkert den jag byggde på mässan för ett par år sedan upp. Den vet jag att många tycker är så frän men tyvärr kanske jag inte riktigt hör till den skaran, med en riktig gaffel, 18" hjul i magnesium, tvåkolvsok, osv skulle den vara det. Byggde den så som den blev för att jag trodde att det skulle vara pop vilket det var fast med facit i hand skulle jag byggt den så som jag egentligen själv vill ha den. Kommer dock sätta dit blinkers från VN800 på den, kommer passa bland krom och nickel, lagom stora, kanske till och med för stora.
    Henkes knarr är ett bygge av den sorten som jag uppskattar, om ni minns att jag gick loss på Kevins Yoshimura GS700 förra året så är det enkelt att förstå.

    SvaraRadera
  7. Hej 444.
    Jag ska sluta att försöka raljera när jag skriver. Det blir bara fel. Bakgrunden till mitt inlägg är flera hojar jag sett där man bytt till miniblinkers, men monterat dem taffligt med fula fästen och hängande kablar. Det kan knappast vara för att försköna hojen. Jag tolkar det som utslag av att vilja vara rebellisk eller tuff. När man dessutom har mörka glas och kanske fel ballast-motstånd så att blinkandet nätt och jämt går att uppfatta blir det närmast löjligt. Då tycker jag: Vill man ha blinkers, vill man också att de ska synas. Vill man inte ha blinkers, varför då montera dit några som sitter där men inte gör sitt jobb?
    Jag generaliserade lite väl grovt, det finns säkert miniblinkers som är både snygga, tuffa och bra.

    SvaraRadera
  8. Jo, det blir fel emellanåt. Gubbsen köper helsvarta tuffa skinnställ och drar sedan på sig en självlysande knallgul väst med reflex.

    SvaraRadera