onsdag 17 februari 2016

Kulturgärning


Undertecknad har återigen hämtat hem en rundbanecykel till Dalarna. Denna gång en cykel t.o.m bördig från Dalarna. Sten Rickardsson, ni vet farsan till grabben som inte är bitter, snickrade ihop den här och många andra förstklassiga Iscyklar under -70 talet. Visserligen är moroten den pålitliga tjeckiska ESO:n som drev nästan alla rundbanecyklar några år där mellan JAP:en och fyrventilstekniken, men såväl ram som framgaffel är svensk småskalig "serie"tillverkning. Kul med inhemsk mc produktion.

 Något en säljare gärna vill berätta och en köpare ännu hellre vill höra är en historia om proveniens. Då vårt gamla Is ess Kurt Westlund aktivt bidrog till att Rickson cykeln tillkom och utvecklades är det inte omöjligt att historien om hur Kurre ägt, kört och plockat poäng o pokaler med just denna hoj stämmer. Antagligen är det så, annars skulle detta vara min första isracer utan VM-poäng.

 Ödmjukt




12 kommentarer:

  1. Du har en förmåga att hitta balla och udda cyklar, du! Har den japanskt tändstift?

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis. Den har ju tagit VM-poäng.

    SvaraRadera
  3. Fränt, men lite okorrekt. Byggaren blir gladare om han får heta Stig i förnamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. STIG. Klart det skall vara Stig. Kanske kan skylla denna lapsus på att jag har en kollega vid namn sten, kanske är jag bara förvirrad.

      Radera
  4. Jag tror knappt Japan var ens upptäckt av han den där Richard Chamberlain och knappast heller NGK fabriken när det togs VM poäng med din fina cykel.
    Men om det nu är så att det sitter kinastift i den kan du ju kvista iväg och handla guldkedja på Biltema med, extra fränt blir det när du har dubbla kättingar.
    Förövrigt så har din hybris över NGK gått över i historieförfalskning, liten sannolikhet att det satt dessa stift i den då det togs VM-poäng, gör att även sanningen om de just påstådda poängen känns flytande.

    SvaraRadera
  5. Thomas, bitterhet klär dig fortfarande inte. Inte avundsjuka heller :)

    SvaraRadera
  6. Det blir lätt bittert då det påpekas att det fars med osanningar och det sen av historieförfalskaren påpekas att det är ett bittert beteende att påpeka historieförfalskningen.

    SvaraRadera
  7. ESO 1949 - 1964
    NGK 1936 -
    Grandell 198? -

    SvaraRadera
  8. Nu fuskar jag lite och tjuvkikade på kinesstiftstillverkarens hemsida men jag vill gärna tro att isracern är från sextiotalet, vill även tro att herr israceråkaren inte åkte iväg till bortre Asien för att handla stift till ryssmotorn, kanske han gjorde som Sätermannen och beställde på internet från Kina. Texten under är från sidan.
    In 1975 NGK entered Europe and established its first European subsidiary in England. Offices in the most important European countries followed: In 1979 NGK Spark Plug Deutschland GmbH was founded in Ratingen. Ten years later the German subsidiary assumed responsibility for European business under the name NGK Spark Plug Europe GmbH.

    SvaraRadera
  9. Glöm Champion, glöm NGK, köp Tjekiska Brisk på Biltema och ni får stift som förenar det bästa från USA och Kina/Japan.

    SvaraRadera
  10. Kul att du läser på lite om riktiga stift. Dotterbolag startades i England -75, importen till Brittanien kom dock igång mitten av sextiotalet. Stan Dibben, burkslav åt flerfaldige VM vinnaren Eric Oliwer, blev mannen som via sitt företag gjorde NGK till en hit i Europa. Eftersom iscykeln (vilket man även kan läsa i inlägget) är från 70 talet (ganska nära mitten för att vara noga) är det historiskt möjligt att den redan som ny o extrafin gick med cream de la stift. Å eftersom den tog VM-poäng måste den ju gjort det :)

    SvaraRadera
  11. Men då var det ju med största sannolikhet så att det var NGK i knarren då den tog de förmodade VM-poängen. Har en gång publicerat en Championannons där det visade sig att alla mc-vm hade tagits med Champion ett år förutom i Israracing. Det är ju uppenbart att Champion inte fungerar på isen när de inte vann det mästerskapet.

    SvaraRadera