torsdag 17 mars 2016

Haj

 Har fortfarande inte hitta gnistan och fortsätter med enklare ting som ändå ska göras. Reglerna kräver ett skydd som ska hindra fingrar eller andra lemmar att fara in i bakdrevet vid vurpa eller om en nu skulle komma på att pilla in tummen där på långrakan. Populärt kallas detta hajfena och turligt nog sitter dessa original på olika sporthojar även om japanerna som ritade dessa detaljer inte kanske tänkte sig så. Förenklar arbete då seuten inte behöver arbetas med, lite justering, två hål, två poppiga nitar, voila, klart.
Monterade även kedjan, har hittat en ny oprovad variant som är lättare än den som var den lättast förut, 150 gram mindre på en kedja, kanske ett halvt kilo lättare än motsvarande från Biltema. Om du vill ha slik kätting hör av dig, fick även en guldfärgad variant av misstag men efter sågningen av sånt prål för ett tag sedan på denna webbens avkrok vågar jag inte montera den.
Har du förövrigt reagerat på detta med fina originalrenoveringar eller de som helt enkelt vill att det ska se äkta och fränt ut från förr inte kan hålla sig ifrån glittriga kedjor och sånt tönteri. Se exempel nedan, båda dök upp direkt på bildsökning då det letades på Manx.
 Harry Lundberger ska enligt ryktet varit domare i en motorcykelutställning på IoM en gång i tiden och ratade en superfin renovering som alla var säkra på skulle bli Best in show, tittade inte ens på den. Det protesterades lite bland de inblandade varvid vår Professor gick tillbaka till knarren, stoppade in ett kanske inte så rent finger i avgasröret och drog ut det efter att ha gnuggat lite därinne, ut kom ett i alla fall inte svartare finger. Cykeln hade aldrig startats och Harry menade att det kunde inte vara någon bra renovering då den inte verkade fungera. Om historien är sann eller inte vets det inte men om jag skulle vara domare i en originalrenoverings- eller fränasttävling och en gyllene kätting dök upp så skulle Harrys bravader få en efterföljare.
På Valentinos hoj ska det vara en Guldkedja dock.

2 kommentarer:

  1. Minns inte diskussionen helt om gyllene kätting men jag har dyr guldkedja från Gerhardssons i Kumla av fabrikat Regina...
    Har lite svårt att tro att bling automatisk är B.
    Sedan varnades det av brittiskt hojfolk för att köpa Renold av den officiella industrihandlarna (för sent för mig) eftersom det skulle vara industrikvalle och därmed mer lämpat för hissar än 500 stånkor.
    Har inte vare sig bytt eller märkt behovsbyte av nämnda kätting efter 10+ år. Kan det ha något att göra med att min 500 väg-Velo sprätter ut motorolja så effektivt???

    Sten Veloclosettemannen

    SvaraRadera
  2. Jag skriver inte att det är dåligt med guldkedja

    SvaraRadera