lördag 5 mars 2016

Racetankar


Filosofiska stunden

Morgonens löprunda fick som vanligt de vardagliga grubblerierna att dunsta. De mer självgående tankarna kom att snurra kring racing, hörde igår av en bekant kille att han skall till Tyskland till våren för ett stadslopp, var nog där tankarna tog avstamp.
 Om man skulle försöka komma igång själv? Om man skulle gå en licenskurs? Igen. Har ju gjort det en gång men det ledde inte till någon omedelbar karriär... Kanske den finfina Nestorn skulle luftas? Men 500 är väl inte riktigt nybörjarklassen? Men för att ha kul går det naturligtvis att börja var som helst... Å den där race hojen som står i mors garage? Inte någon vinnarcykel längre, om den nånsin varit det, men en bra cykeln som med en bra chaufför kan nå en bra placering än. Kanske jag skulle låna ut den till en bra chaufför jag känner, en bra chaufför som snackat om den klassen i fler år nu? Lite onödigt att grejer bara står och inte gläder någon... Eller skulle jag köra mono själv.?.
 En modernhoj, typ Daytonan jag nyss sålde vore å andra sidan ett mycket enklare sätt att komma igång, den lirar ju i nyaste Classic klassen nu... Nestorn (Norton Featherbed/ESO) skulle man kanske kunna köra Mono med? Då fick man ju åka på slicks, det är schysst. Å hänga på värre bromsar, å lite mer kubik å...
 Å min läckra sidvagnshoj? Borde man inte få tummen ur å plocka ihop den? Vet var det finns en lämplig morot till salu. Fast förstås, samme man sitter också på en Tomten JAP, hur läckert vore inte det? Men vad ska jag göra med motorn som satt i? Bara för att en gammal SprinterJAP inte är det enklaste/smartaste för en amatör att hålla liv i kan man ju inte släppa en sån om man väl har den... Eller? Vet förstås var det står ett gammalt Ischassie, Ishojar kan man inte få för många av, borde nog faktiskt köpa nån till. (Å sen kanske testa att köra någon också...). Men då skulle det å andra sidan bli än fler projekt samlade i min närhet, har ju redan nu lite svårt att få ihop det jag har på gång...

 På gång?
 Kanske man skulle inse att man börjar bli till åren och samlare som sitter på bitar andra skulle vilja få lös är väl snart det enda man fortfarande kan bli? Nä! Fan, än är det inte för sent att komma igång och leka med nått! Kanske man skulle börja med att anmäla sig till det som sägs bli Vargolles sista sladdskola? Säkert kunde man lära sig användbara saker om motorcykelkörning över lag? Å hänga med en levande legend, vore inte det ett minne... Fast, gå Vargolles skola mest för att kunna gagga om att man hängt med en legend... Är inte det sånt gamla samlargubbar gör?
 Sätta fart å bygga ihop nått fränt, snarast, är det enda rätta. Ska kanske skaffa lite fler bitar först bara... Å komma på vad jag skall bygga... Eller använda nått jag redan har för att inte dra på mig ännu mer... Eller...

 Ödmjukt

7 kommentarer:

  1. Ett uppslag för ett TV team med vidhängande expertpanel? Och nu menar jag Sätermannen som ännu ej blivit diagnostiserad.

    SvaraRadera
  2. Trodde Varg-Olle lagt ner sladdskolan för gott? Ett par gånger redan!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Herr Nygren har kört sin sista, allra sista, allraallra sista, definitivt sista osv i några år nu... Senaste budet är att de två sista kommer att gå i år.

    SvaraRadera
  5. Följande tips skulle säkert någon form av coach ha framfört:
    -Bestäm vad du vill göra! (livet är för kort för att göra saker man inte vill, så det är väl bara att bestämma vilken cykel du ska satsa på)
    -Fokusera! (I detta fall tror jag att man skulle kunna säga; håll bara på med en två, tre saker samtidigt.
    -Planera/boka! Vi har fortfarande platser kvar på Licensutbildningen på Anderstorp (tänk bara att kunna säga att jag har minsann kört på en äkta GP bana).

    SvaraRadera
  6. Mitt första tips är att du säljer allt som du inte behöver.
    Tips två, lyssna på Pelle, vi hade liknande diskussion om att kanske ha mod och lägga ner vissa projekt.
    Tips tre, ta mitt erbjudande om att låna min T20, gör i ordning, vinn 250cc klassen, det klarar du med den knarren.

    SvaraRadera