onsdag 16 mars 2016

Påhäng!



Fick härom dagen experthjälp med reparation av drivrullen till min Flink påhäng. Professorn som hjälpte mig berättade om en av de allra allra fränaste påhängsmotorerna nånsin, förmodligen en av de fränaste motorerna nånsin. Varför bara kasta i en gammal kolv runt 35 mm diameter i en simpel tvåtaktspuffra å få ut sådär 40 cc o drygt en halv häst utan något större besvär? Nä, så gjorde man inte på Bugatti. Enkla prytlar som kan tillverkas billigt och säljas i mängder var aldrig Bugattis väg. Moroten med namn Bugatti T 72 använde sig istället av fyrtaktstekniken och vägde in på blott 12,7 kubik. Den klena volymen kompenserade man för ganska väl: Dubbla kammar, Roots kompressor och ett maxvarv på 10.000 per minut! Många andra maskiner blev genast lite mindre fräna...

 Ödmjukt

2 kommentarer: